Genomineerden

Wordt het Ilona, Marry of Roy? 

Drie finalisten strijden tot en met 4 november om de onderscheiding Schuldhulpverlener van het Jaar 2019. Een jury selecteerde hen uit enkele tientallen inzendingen. Nu heb jíj de gelegenheid je stem te laten horen. Hieronder maak je kennis met de drie finalisten. Stem op jouw favoriete kandidaat en bepaal zo wie Schuldhulpverlener van het jaar 2019 wordt!

Hoe je kunt stemmen:

Het werkt als volgt: voer je e-mailadres in, in het invulveld onderaan het scherm en druk op versturen. Je ontvangt op dat e-mail adres een eenmalige link die je toegang geeft om te kunnen stemmen. De stemknoppen zijn vanaf dat moment duidelijk zichtbaar.

Ga naar het einde van de pagina om te stemmen.

Roy Spiertz

Roy Spiertz, schuldhulpverlener bij Kredietbank Limburg

Vuist tegen armoede

“Ik ben enthousiast, heb doorzettingsvermogen, en ben een ras-optimist en een bruggenbouwer Samen met een school heb ik onderwijsprogramma’s opgezet die leerlingen voorbereiden op de maatschappij. Mensen die ik schuldenvrij maakte, zijn nu vrijwilliger bij onze Kredietbank omdat ze blij waren met mijn hulp. Goede schuldhulpverlening is werken met je hart, met aandacht en met passie. Buiten de gebaande paden willen gaan. Ik maak graag samen een vuist tegen armoede! Daar is iedereen bij nodig.”

Anderen over Roy

“Roy is betrokken, bevlogen en heeft kennis van zaken. Hij heeft het hart op de juiste plek, en kan zich ook goed inleven in mensen met vaak complexe problemen. Hij is oprecht in ze geïnteresseerd, geeft vertrouwen en krijgt daardoor vertrouwen. Bovendien staat hij, in tegenstelling tot andere hulpverleners, ook open voor verandering. Hij spreekt de taal van leerlingen, houdt ze een spiegel voor, geeft tegelijk handvaten om verder te komen en is nooit denigrerend. Als hij met leerlingen praat, doet hij een appèl op hun solidariteit om anderen te helpen die het van huis uit heel moeilijk hebben gehad. Bij overleggen straalt hij rust uit, ondanks zijn drukke werk. Roy helpt niet alleen mensen die nu in de problemen zitten, hij werkt er ook aan om problemen in de toekomst te voorkomen.”

  • Stem

Ilona van Beusekom

Ilona van Beusekom, schuldhulpverlener bij Sociale Dienst Drechtsteden 

‘Hoe kan het wel?’

“Ik ben nieuwsgierig naar de mens achter de persoon met schulden. Zo krijg ik beter contact en hoor ik ook meer over de situatie van de klant. Ik hou rekening met de stress waarin mensen verkeren. De drempel die de klant over moet wil ik zo laag mogelijk houden, dat vind ik enorm belangrijk. Om mensen thuis ook grip op hun geld te laten krijgen, schakel ik vaak hulp bij thuisadministratie in. Vrijwilligers vertel ik graag hoe belangrijk hun werk is. Ik vind dat het in Nederland anders moet op het gebied van toeslagen, en ook hoe we in ons land deurwaarders hun werk laten doen.”

Anderen over Ilona

‘Ilona is een prettige collega, een kundige professional en een positief mens. Een kei in samenwerking in de keten, met veel uithoudingsvermogen. Ze denkt ook buiten kaders. Haar insteek is 'hoe kan het wèl?’ Ze zette bij ons stress-sensitieve dienstverlening op de kaart en is gespitst op haar eigen ontwikkeling en die van het team. Ilona wil dichtbij de inwoners zijn en houdt graag klantgesprekken op locatie bij het sociaal wijkteam. Daar zoekt ze ook de samenwerking met andere ketenpartners om klanten integraal te kunnen helpen.’

  • Stem

Marry van Koot

Marry van Koot, schuldhulpverlener bij Westerbeek COD bv

Vasthouden en niet loslaten

“Ik ben erg begaan met de cliënten. Als ik eenmaal vastheb laat ik niet snel meer los, ik denk dat ik daarin vasthoudender ben dan anderen. Als iemand af dreigt te haken ga ik desnoods ’s avonds na werktijd nog even langs om te vragen wat er is, om te proberen iemand weer binnenboord te halen. Maar ik ben er ook voor de schuldeiser hoor, ik hou beide belangen in het oog. Ik ga altijd een paar stappen verder dan waar het werk normaal gesproken stopt en waar de meeste schuldhulpverleners stoppen. Ik praat nu bijvoorbeeld met gemeenten om hun beleid voor mensen met schulden te verbeteren. In een paar gemeenten is me dat al gelukt.”

Anderen over Marry

“Ze werkt onafgebroken om misstanden recht te zetten en cliënten in uitzichtloze situaties bij te staan. Daagt de Belastingdienst voor de rechter, regelt onderdak voor een dakloos rakende cliënt, belt met banken en anderen om minnelijke regelingen te forceren. Spreekt ook deurwaarders aan op onzin-acties en probeert met ketenpartners de weg naar schuldhulpverlening te versoepelen. Ze helpt ook collega’s om een net zo goede schuldhulpverlener te worden. Marry is een oude rot in het vak die met haar jarenlange ervaring inmiddels een eigen kennisbank heeft opgebouwd, die ze graag met anderen deelt.”

  • Stem