Als ondernemer mag je gerust genieten van successen. Maar het is ook zaak om te blijven kijken naar verbeterpunten. Efficiëntie is hier een van de voorbeelden van. Dat was al belangrijk, maar sinds de invoering van het hybride werken is de nadruk hier nog meer op komen te liggen. Bedrijven hebben flink wat aanpassingen moeten doorvoeren om vanuit huis werken voor iedereen mogelijk te maken. In deze blog vind je vijf tips om de efficiëntie te vergroten. Niet zozeer voor thuiswerkers, maar voor iedereen die voor jouw bedrijf werkt, inclusief jezelf.
SSOT
Het is helemaal geen schande als je de afkorting SSOT nog niet kent. Dit staat voor Single Source of Truth. Op één centrale plek worden de belangrijkste gegevens van een organisatie opgeslagen. Dan gaat het onder meer om klantgegevens, productdetails, financiële data en marketingresultaten. Het grote voordeel hiervan is dat medewerkers toegang krijgen tot dezelfde up-to-date informatie. Dit voorkomt verwarring, zorgt ervoor dat iedereen op één lijn zit en leidt tot betere beslissingen. SSOT helpt ook om te voldoen aan wet- en regelgeving.
Investeer in softwareprogramma’s
Nu denk je waarschijnlijk dat dit niet nodig is, omdat je al goede software hebt. Dat is misschien wel zo. Maar bij deze tip gaat het om software waarmee je een hoop tijd bespaart. Zaken zoals de salarisadministratie en het indienen van declaraties kunnen eenvoudig worden geautomatiseerd. Het gevolg hiervan is dat jij en de betreffende medewerkers een stuk meer tijd overhouden om je op andere zaken te richten. Kortom, goede software maakt het werk een stuk efficiënter. Je zou ook kunnen kiezen om een administratiekantoor in te schakelen.
Sparren met een interim manager
Misschien wil je over een aantal jaar je onderneming wel verkopen. Je zou zeker niet de eerste zijn. Veel ondernemers blijven na de verkoop nog actief, bijvoorbeeld als interim manager. Hier kun jij mooi gebruik van maken. Door voor een periode van een half jaar een interim manager in te huren, kun je samen ontdekken hoe het werk efficiënter kan verlopen. Een interim manager heeft tonnen ervaring en kijkt op een objectieve manier naar jouw bedrijf en je personeel.
Weg met die onnodige vergaderingen
“Nee, die afdeling is niet bereikbaar, ze zitten in vergadering.” Herkenbaar? Waarschijnlijk wel. Natuurlijk moet er over belangrijke zaken worden vergaderd. Maar zijn alle meetings echt nodig? Er gaat enorm veel tijd aan op. Tijd die je ook kunt besteden aan andere zaken. Daarom is het goed om het aantal vergadermomenten eens tegen het licht te houden. Misschien moet er niks veranderd worden, maar misschien is dit wel een belangrijke stap naar een efficiëntere werkwijze.
Niet storen
Tot slot is het het overwegen waard om momenten in te plannen waarop jij en/of het team niet gestoord kunnen worden. Uiteraard moet het bedrijf bereikbaar zijn. Maar dat geldt niet voor het complete team. Wanneer je niet gestoord wordt, kun je flink wat meters maken. Bovendien is het ook wel lekker om even in alle rust te kunnen werken.