Anya Wiersma, schuldhulpverlener van het jaar: ‘Ik kan iets heel wezenlijks doen voor mensen met schulden’

dinsdag 5 februari 2019

Nee, Anya Wiersma van Stichting De Tussenvoorziening neemt de telefoon nog niet op ‘met de schuldhulpverlener van het jaar’, maar is wel uitgesproken trots op haar titel. Schouders Eronder reikte de prijs voor het eerst uit op het Kennisfestival in Rotterdam waar het publiek alvast een glimp mocht opvangen van de veelkleurige schuldhulpverlener die Wiersma is. Bekomen van de verrassing, vertelt ze bevlogen hoe ze hoopt dat deze verkiezing voor nog meer aandacht voor het werkveld zorgt en voor meer verbinding tussen beleidsmakers, schuldeisers en mensen met schulden.

Het is ergens voor het Kennisfestival van 6 december als Wiersma’s collega’s vragen of ze het in het geheim gemaakte nominatiefilmpje mogen opsturen. ‘Hártstikke leuk’, reageert Wiersma enthousiast, maar ook in alle bescheidenheid. Minstens een handvol andere geweldige collega’s is namelijk te noemen die net zo goed in aanmerking kan komen voor de prijs.

Vereerd kijkt Wiersma terug op de congresdag waar zowel de jury als het publiek haar tot winnaar verkoos. Ze waardeerde het dat Loes Mulder, secretaris-generaal van SZW, haar vroeg naar de dingen die ze naast haar werk doet zoals de zenmeditatie die voor een betere relatie met meer aandacht met haar cliënten zorgt.

Anya Wiersma ontvangt de cheque voor 5 masterclasses van Loes Mulder

De wereld aan felicitaties

En toen was het 7 december, een dag waarop haar telefoon overliep van berichtjes. ’Ik kreeg de wéreld aan felicitaties, werd helemaal overspoeld’, blikt Wiersma terug. Van familie, bekenden en collega’s van de Tussenvoorziening waarvoor ze al meer dan twaalf jaar werkt. De Tussenvoorziening is er voor ‘trekvogels en stadsmussen die uit het nest dreigen te vallen’ en zorgt onder andere voor opvang en woonbegeleiding. Wiersma houdt zich vooral bezig met de financiële ondersteuning van met name dak- en thuislozen. Een doelgroep die haar enorm veel energie geeft. ’Geef mij maar een beetje het bijzondere volk en een beetje gekkigheid. Het zijn allemaal mensen met een eigen verhaal die rete interessant zijn. De kracht om telkens weer op te staan en door te gaan, daar heb ik zoveel respect en bewondering voor. Ik zou niet weten of ik het zou redden om bijvoorbeeld op straat te leven waar het ook gevaarlijk kan zijn.’

Veel te winnen in schuldhulpverlening

Een van haar cliënten is een ‘super leuke kerel’ die nauwelijks kan lezen en schrijven. ‘Als hij een blauwe envelop krijgt, weet hij niet wat de Belastingdienst van hem wil. Dat levert al stress op. Zo’n iemand zou baat hebben bij een financieel taalmaatje die eens in de maand langs komt. ’Het illustreert wat er nog te winnen valt binnen de schuldhulpverlening: ’Kan de overheid brieven niet eenvoudiger maken met bijvoorbeeld pictogrammen of het houden van achter-de-deurgesprekken in plaats van de mantra “mensen staan in hun eigen kracht” te herhalen’, oppert Wiersma. ‘Er zijn écht mensen die buiten de boot vallen’, zo weet ze uit de praktijk.

Dichter bij elkaar brengen

De schuldhulpverlener van het jaar kijkt dan ook uit naar een dagje meelopen op het ministerie van SZW als onderdeel van de prijs. ‘De politiek bedenkt soms beleidsregels die niet overeenkomen met de ervaringen van schuldeisers. Ik denk dat als je beleidsmakers, schuldeisers én schuldenaren dichter bij elkaar brengt, duidelijker wordt wat er nodig is voor mensen met schulden en hoe dat naar beleid vertaald kan worden.’

Een huisbezoek aan iemand met schulden, kan de simpele oplossing zijn. Maar ook een bezoekje aan de door de stichting ontwikkelde escape room om te ervaren hoe het is om schuldeisers op je nek te hebben, brieven te moeten ontcijferen en gigantische stress te voelen. Meer inzet van ervaringsdeskundigen en financiële maatjes en meer zicht op de schuldenindustrie als verdienmodel: Wiersma barst van de ideeën hoe het beter kan. En ondertussen gaat ze gewoon door met haar werk dat haar vooral ontzettend blij maakt. ‘Dat ik iets heel wezenlijks voor mensen kan doen als een belletje naar de zorgverzekeraar of het maken van een overzicht van alle boetes om daarmee een stapje vooruit te komen, nou daar kom ik al dik twaalf jaar graag ’s morgens mijn bed voor uit.’