Met de komst van het hybride en remote werken is er behoorlijk veel veranderd in de dynamiek tussen werkgever en werknemer. Er is een grotere mate van vertrouwen gekomen, althans dat is wel de basis om in het huidige tijdsgewricht nog efficiënt te kunnen werken. Als werkgever heb je niet meer fysiek constant het zicht op je werknemer. Of hij of zij daadwerkelijk de 40-urige werkweek aantikt? Dat moet je aannemen op een basis van vertrouwen. Natuurlijk zijn er ook resultaatafspraken te maken, maar het blijft een andere dynamiek als voorheen. Dat thuiswerken voor de werkgever veel voordeliger is? Dat is een illusie. Er wordt vaak verwacht dat de werkgever bijdraagt in de kosten van een goede werkplek en ook een thuiswerkvergoeding wordt steeds normaler. Hoe je de kosten enigszins beheersbaar houdt? Lees snel verder.
Altijd bereikbaar
Het is tegenwoordig bijna standaard dat de werkgever een telefoon aan hun werknemers verschaft. Uiteraard inclusief een abonnement om te bellen en internetten. Dat personeel deze telefoons ook veelvuldig privé gebruiken is geen geheim, en vaak is de werkgever het daar (binnen de marges) ook mee eens. Maar hoe houd je dit beheersbaar? Daarvoor zijn tegenwoordig prachtige programma’s. Met een paar eenvoudige innovatieve ontwikkelingen kun je al overstappen op zakelijke telefonie op maat. Daar kun je als werkgever inloggen op een portal en per abonnement aangeven hoeveel minuten en data er nodig is per abonnement.
Ook is het eenvoudig aan te passen wanneer de situatie verandert. Maar dat is niet alles wanneer je overgaat tot een professionalisering van dit onderdeel binnen je bedrijf. Zo is er ook de dienst dat een expert je wordt toegewezen die je bedrijf goed kent. Deze denkt vervolgens met je mee voor de beste oplossingen voor jouw bedrijf. Dat kan een bestaande IT-oplossing zijn, zoals de integratie van Teams Telefonie, een telefooncentrale in de cloud of Managed Telecom. Is dit voor jou nog nét niet de oplossing? Dan is ook een volledige maatwerk oplossing mogelijk.
De ruimte
Je moet het natuurlijk voor werknemers mogelijk maken in goede omstandigheden thuis te werken, en je kan daarmee wellicht weer inkrimpen qua kantoorruimte. Is er een mogelijkheid om je huidige bedrijfsruimte deels door te verhuren of juist helemaal te verlaten? Dan is dat zeker het overwegen waard. Ga voor een hip en hybride concept en maak gebruik van een all-inclusive mogelijkheid. Dit gaat ervoor zorgen dat je weinig vaste lasten (en organisatie!) hebt en dat je alleen betaalt voor wat je nodig hebt.
Het zijn voor bedrijven soms uitdagende tijden in de fase van de transitie van normaal werken naar hybride werken. Gelukkig zijn er veel ontwikkelingen in de huidige markt die er aan bij kunnen dragen dat dit een stuk eenvoudiger en overzichtelijker wordt. Roep hierbij de hulp in die jij het beste kunt gebruiken en je zult al snel merken dat het eenvoudiger is dan je denkt. Let ook goed op de kosten, want deze kunnen vrij hoog oplopen wanneer je ze niet in de gaten houdt. Investeer op voorhand in kwalitatief goede oplossingen, zoals de beste bureaustoelen, en je zult vanzelf de juiste stappen zetten.