Wil je jouw website hoger laten scoren in Google? Dan kun je zowel SEO als SEA toepassen. Wat betekenen deze twee begrippen eigenlijk en wat zijn de verschillen? In deze blog vertellen we je meer over SEO en SEA.
SEO
SEO staat voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Op een organische – onbetaalde – manier probeer je een hogere positie te behalen in een zoekmachine zoals Google. Er bestaan meerdere technieken in de SEO-wereld die je kunt toepassen om jouw website organisch beter te laten scoren.
Zo moet jouw website allereerst goed geoptimaliseerd zijn. Denk aan een website die snel werkt en vriendelijk is voor verschillende devices. Ook moet je unieke content laten verschijnen op jouw website. Het terug laten komen van zoekwoorden waar jouw doelgroep op zoekt is ook een erg belangrijk onderdeel, op zowel jouw website als de content ervan.
Daarnaast mag linkbuilding zeker niet worden vergeten in een SEO-strategie. Wat is linkbuilding?Linkbuilding is het verzamelen van links van externe websites die verwijzen naar jouw site. Een link kan bijvoorbeeld worden verwerkt in een blog die goed aansluit bij de link en jouw website. De hoeveelheid, maar ook zeker de kwaliteit van de links, speelt een grote rol. Dit kan namelijk ook een positief effect hebben op jouw organische positie in de zoekmachine.
Linkbuilding, en ook SEO, is een proces dat pas effect heeft op de lange termijn. Je zult niet binnen twee tellen effect zien. Dat betekent dus ook dat je continu bezig moet zijn met linkbuilding. Met een linkbuildingplatform zoals Popi.nl is dat geen probleem: hier vind je duizenden hoogwaardige links in een overzicht die je direct of in de toekomst kunt verwerken in jouw linkbuildingstrategie. Dat scheelt jou weer uitzoekwerk. Zo wordt linkbuilding een stuk eenvoudiger gemaakt.
SEA
SEA staat voor search engine advertising. Waar je bij SEO op een organische manier hoger in de zoekmachine wil scoren, doe je dat met SEA op een betaalde manier. Dit doe je namelijk met behulp van advertenties. Met een betaalde advertentie kun je meteen bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Je kunt hiervoor een tool zoals Google Ads gebruiken. Bovendien kun je hiermee ook de resultaten meten. Daarnaast heb je bij SEA wel te maken met cost-per-click, oftewel de kosten die je betaalt per keer er wordt geklikt op jouw advertentie.
De grote verschillen
SEO en SEA zijn beide gericht op het behalen van een hogere positie in de zoekmachine, maar ze verschillen ook op een boel vlakken. De kosten zijn een groot verschil: bij SEA moet je betalen voor de hoge positie, terwijl dit bij SEO op een organische manier gebeurt.
Ook de termijn is een verschil. Bij SEO is het een langetermijnproces: het kan soms wel maanden duren voordat je resultaat ziet, maar dat betekent wel dat je ook voor een lange tijd deze positie kan vasthouden. Wel vergt dit natuurlijk tijd. SEA is voor een kortetermijnproces en je kan vaak al gelijk het effect zien, maar houd er wel rekening mee dat als je de advertentie weer stopzet, je positie ook weer verdwijnt tussen de geadverteerde zoekopdrachten.
Lees ook: waar moet je als ondernemer op letten als je een website laat maken?