Een van de verplichtingen die je hebt bij een bedrijf met werknemers, is het aanstellen van een preventiemedewerker. Deze heeft als hoofddoel het bevorderen van een veilige en gezonde werkomgeving binnen een organisatie. Dit aan de hand van verschillende taken en verantwoordelijkheden. Er komen een hoop taken en verantwoordelijkheden bij kijken en om deze rol goed in te vullen is het aan te raden om een cursus preventiemedewerker te volgen. Maar wat doet een preventiemedewerker nou precies? We bespreken het in deze blog.
Risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E)
Om een veilige en gezonde werkomgeving te kunnen bevorderen, is het belangrijk om potentiële gevaren op de werkplek te identificeren en ze te beoordelen. Dit is dan ook een taak van de preventiemedewerker. Hij of zij voert regelmatig risico-inventarisaties uit. Op basis van deze inventarisaties stelt de preventiemedewerker maatregelen voor die helpen om deze risico’s te beheersen of zelfs geheel te elimineren.
Opstellen en implementeren van preventiebeleid
Maatregelen grijpen in op actuele risico’s, maar om echt een veilige en gezonde werkomgeving te creëren is er natuurlijk meer nodig dan dat. Daarvoor is een serieus preventiebeleid nodig. Daarom werkt de preventiemedewerker samen met het management van de organisatie om beleid en procedures te ontwikkelen die gericht zijn op het behouden van een veilige werkomgeving. Hiervoor worden veiligheids- en gezondheidsrichtlijnen opgesteld, noodprocedures geformuleerd en trainingen voor werknemers ingesteld.
Voorlichting en training inplannen
De eerdergenoemde trainingen zijn er om medewerkers zich bewust te maken van de risico’s in hun werkomgeving, de procedures die gevolgd moeten worden en hoe met dit alles om te gaan. De preventiemedewerker kan trainingen plus eventuele voorlichtingssessies voor werknemers over veiligheids- en gezondheidskwesties op de werkplek inplannen door hier een expert voor te laten komen. Dit kan onder meer gaan over het juiste gebruik van apparatuur, ergonomie, brandveiligheid en het voorkomen van gezondheidsproblemen als gevolg van werkomstandigheden.
Onderzoek en rapportage
Natuurlijk kan het nog steeds gebeuren dat er een ongeval of incident plaats vindt op de werkvloer waarbij de veiligheid en gezondheid van medewerkers in gevaar komt. In dit geval komt de preventiemedewerker in actie door onderzoek uit te voeren naar het incident, om zo de oorzaken te achterhalen en aanbevelingen te kunnen doen om toekomstige incidenten te voorkomen. Daarnaast is hij of zij ook verantwoordelijk voor het rapporteren van arbeidsongevallen aan instanties die daarover ingelicht moeten worden.
Samenwerking met externe partijen
Naast interne taken en samenwerking, richt de preventiemedewerker op partijen buiten de organisatie zelf. Hij of zij werkt samen met arbodiensten en veiligheidsinstanties, om expertise en ondersteuning op te halen bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden binnen de organisatie. Maar ook met betrekking tot het naleven van wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid en gezondheid, wat simpelweg een wettelijke taak is van iedere werkgever. Het niet naleven daarvan kan een boete opleveren.
Conclusie
De preventiemedewerker speelt dus een belangrijke rol bij het bevorderen van een veilige en gezonde werkomgeving en draagt bij aan het welzijn van werknemers binnen een organisatie. Ben jij zelf de baas en telt jouw bedrijf minder dan 25 werknemers? Dan mag je zelf de preventiemedewerker zijn en vallen bovenstaande taken bij jou. Maar het is goed te begrijpen dat je daar niet op zit te wachten en liever tijd bespaart door ze uit te besteden aan een van je medewerkers. Besef wel dat deze daar ook werktijd aan kwijt gaat zijn. Dat is tijd waarin men niet aan de eigen werktaken kan werken.